marți, 25 octombrie 2011

În cât timp se formează un obicei?

Am citit tot felul de articole despre cât durează să-ţi formezi un nou obicei. Părerile variază între 21 şi 66 de zile, cea mai frecventa fiind cea de 21 de zile. Teoria e cam aşa: dacă faci în mod repetat ceva, în fiecare zi, timp de X zile, creierul o preia ca pe un automatism şi devine obicei.

Pare o teorie de analizat, mai ales dacă te gândeşti că sunt chestii pe care le experimentăm cu succes 1 zi-2, şi apoi le abandonăm. La mine lista scurtă pe care aş vrea s-o transform în obicei ar fi:
  • mers la sală/făcut mişcare
  • trezit dimineaţa la 7 de luni-vineri
  • mâncat un fruct zilnic
  • băut 2 litri de apă zilnic
  • băut un suc de fructe proaspăt de 2 ori pe săptămână
  • întâlnire cu colegii lunea dimineaţa (ştiu ei cine)
Cred că unele obiceiuri nu trebuie să fie zilnice, dar să fie constante. De exemplu, la 2 zile, 1 dată pe săptămână, 1 dată pe lună...

Acum, teoria asta cu repetarea în fiecare zi a unei acţiuni poate foarte bine să funcţioneze. Ca orice alt lucru care funcţionează dacă este soluţia care ţi se potriveşte. Şi asta nu poţi să ştii decât tu. 

La fel ca nenumăratele diete care pentru unii funcţionează şi pentru alţii nu,  şi teoriile astea pot ca pentru unii să dea rezultate. Ce NU aş recomanda eu este să crezi orbeşte că e cea mai bună soluţie pentru tine şi să te trezeşti că după 1000 zile, lucrul pe care l-ai tot repetat încă nu a devenit obicei. 

Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să decizi dacă obiectivul tău este să-ţi formezi un nou obicei. Pentru că dacă nu este un obiectiv important pentru tine, nu o să meargă nici o teorie.
 De exemplu, eu ştiu că e sănătos să beau 2 litri de apă/zi, dar nu sunt foarte convinsă că dacă beau doar 1 litru, ca în prezent, o să mor mai repede. Prin urmare,  nu sunt foarte motivată şi chiar dacă aş încerca teoria cu repetarea zilnică, este posibil să nu mă ţină mult. O să încerc totuşi să beau 2 litri de apă/zi să văd cât mă ţine. Poate creierul meu, în infinita lui înţelepciune, ştie mai bine decât mine ce îmi trebuie :)

Din punctul meu de vedere, timpul nu este un prea bun motivator. Este limitator şi nu mulţi oameni reacţionează bine la constrângeri de acest gen. Aşa că atunci când îţi stabileşti un obiectiv e important să ştii dacă vrei să îţi impui un anumit termen.

 Din momentul în care eşti motivat să-ţi formezi respectivul obicei o să vezi că lucrurile merg de la sine, cu sau fără termen.




Voi aţi reuşit să vă formaţi un obicei bun? Cum?